domingo, 12 de marzo de 2017

TALLER DE TAPIA EN EL FORO DE BIOCONSTRUCCIÓ AL MAS DE NOGUERA (CAUDIEL, CASTELLÓ)

Aquest passat dissabte vaig tindre l'oportunitat de participar en aquestes jornades organitzades pels amics d'Okambuva en aquest magnífic lloc del Mas de Noguera. Molta gent hi va assitir per a conèixer materials i tècniques constructives tradicionals. (Març 2017)
 

martes, 7 de marzo de 2017

ASSESSORAMENT TÈCNIC EN LA INTERVENCIÓ A L'ALQUERIA DEL MORO DE VALÈNCIA

Les obres d'emergència previstes realitzar en aquesta edificio BIC han finalitzat recentment. Entre els diverssos treballs previstos hi havia la restitució volumètrica i funcional d'un dels murs de la façana de l'alqueria. L'abandonament de dècades havien portat pràcticament al colapse d'aquest mur i conseqüentment a bona part de l'edificació. Les obres es varen complicar pels períodes de intenses pluges dels darrers mesos. Afortunadament s'ha pogut recuperar l'estabilitat de l'edificació, i s'ha emprat el material, la terra, i la tècnica constructiva original, la de la tàpia. Per la impossibilitat d'atapeir la part superior del mur, es va acabar amb blocs de terra comprimida. Les obres, promogudes per l'Ajuntament de València, varen estar executades per l'empresa EMR. L'assitència tècnica va estar a càrrec de Fermín Font.

sábado, 4 de marzo de 2017

VIDEO SOBRE LA INTERVENCIÓN DE EMERGENCIA EN LA ALQUERIA DEL MORO


https://youtu.be/5cVgyXGT-14
Video en el que se muestra el proceso de la intervención en la que se restituye el volumen de un muro de tapia de tierra calicostrada y se restituye su funcionalidad
Las obras de emergencia previstas realizar en esta edificación BIC finalizaron a finales de febrero de 2017. De los trabajos previstos, el que revestía mayor dificultad era la restitución volumétrica y funcional de un muro de tapia de tierra en muy mal estado y que amenazaba con el derrumbe de buena parte de esta histórica edificación. Las obras se complicaron con los periodos de intensas lluvias de los últimos meses. Afortunadamente se ha podido recuperar l'estabilitat de la edificación, empleándose la tierra, como material de construcción y la técnica constructiva original, la técnica de la tapia de tierra calicostrada.
Entre las dificultades de esta obra puede resaltarse el hecho que el muro había de realizarse bajo un forjado, circunstancia que se resolvió terminando la parte superior del muro con fábrica de bloques de tierra comprimida (BTC). Otra dificultad fue la realización de los trabajos por la gran cantidad de puntales y apeos, necesarios para descargar el muro, a los que hubo que añadir los correspondientes del encofrado.
Cabe decir que en este muro, originalmente de 60 cm de ancho, en momento indeterminado, se repicó el paramento exterior para forrarlo con una fábrica de ladrillo con aparejo a soga. En algunas zonas el calicostrado, por encontrarse en buen estado no se retiró, motivo por el cuál este todavía puede apreciarse.
Las obras fueron promovidas por el Ayuntamiento de València y realizadas por la empresa EMR.